<

09909282663 

همه چیز در مورد بلیط

همه چیز در مورد بلیط

اولین بار مردمان کدام کشور از بلیط استفاده کردند؟

هیچکس نمی‌داند مفهوم بلیط و استفاده از آن از چه زمانی شکل گرفته است. برخی از مورخان معتقدند که بلیط فروشی در رم اختراع شده و اولین استفاده از آن برای ورود به یک سالن ورزشی در رم ثبت شده است. شواهد علمی و تاریخی زیادی برای تاکید بر نوآوری‌های رومیان در مورد فروش بلیط وجود دارد.

نوآوری رومیان برای استفاده از بلیط و شیوه‌های اولیه فروش آن، به منظور ایجاد مدیریت جمعیت در زمان برگزاری رویدادهای اجتماعی و ورزشی بوده است.

برخی معتقدند شیوه اولیه فروش بلیط، در بازی‌های المپیک باستان مورد استفاده قرار گرفته است. شواهد تاریخی دیگر نشان ‌می‌دهند که استفاده از واژه (billet) در تاریخ بریتانیا به قرن 18 بازمی‌گردد.

واژه (billet) به مفهوم دعوتنامه به کار می‌رفته است. به این معنا که بلیط برای دستوری به کار می‌رفته است که به سربازان آن زمان اجازه می‌داده است با دیگر سربازان در یک مکان اقامت کنند.

فلسفه وجودی بلیط

با توجه به شواهد تاریخی، فلسفه استفاده از بلیط تغییر نکرده است. در حال حاضر بلیط همانند گذشته به منظور مدیریت جمعیت و ایجاد نظم در محیط اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عملا هر چیزی را می‌توان به عنوان یک بلیط استفاده کرد تا زمانی که آن وسیله امکان کنترل، قابلیت دسترسی و سهولت استفاده را داشته باشد. برای مثال بلیط رومیان آن زمان، شامل سنگ آهن برش خورده به مکعب‌های کوچک، سنگ‌های رنگارنگ، شیشه و قطعات سنگ مرمر بوده است.

چرا باید بلیط تهیه کرد؟

بلیط یک مدرک است که نشان می‌دهد فرد برای ورود به مکانی مبلغی را پرداخت کرده و یا به عبارت دیگر نمایانگر اجازه ورود به یک مکان یا استفاده از چیزی می‌باشد. بلیط در لغتنامه دهخدا اینگونه تعریف شده است: “تکه کاغذی است که بر روی آن مشخصاتی چاپ شده باشد”.

این مشخصات نشان دهنده بهای بلیط، تاریخ و محل استفاده از آن می‌باشد.

بلیط قرن 15 میلادی

بلیط قرن 15 میلادی

بلیط بیشتر مواقع هنگام استفاده از وسایل حمل و نقل مانند اتوبوس، قطار، هواپیما و غیره به کار می‌رود. مترادف این واژه در فارسی قدیم پته است.

نوع نوشتار دیگر آن بلیط می‌باشد که در متون فارسی هر دو نوع نوشتار به کار می‌رود. در زبان فرانسوی (billet) به معنی تکه کاغذی است که روی آن مشخصاتی چاپ شده باشد.

این مشخصات نشان دهنده قیمت و کاربرد آن است. بلیط در زبان ‌‌انگلیسی (billet) به معنای یادداشت یا توضیح مختصر می‌باشد. در زبان ‌‌انگلیسی واژه (ticket) هم مفهوم با واژه بلیط است.

اطلاعات درج شده بر روی بلیط

همانطور که در تعریف بلیط گفته شد، یک مدرک می‌باشد و نمایانگر کاربرد و مشخصات دارنده آن است. برای مثال حداقل مواردی که در بلیط به آنها اشاره می‌شود، عبارتند از: نام مسافر، مکان استفاده از بلیط، شماره جایگاه، تاریخ و زمان استفاده از بلیط و مبلغ آن.

مقایسه بلیط‌ های قدیم با جدید

در اواسط قرن پانزدهم، قبل از اختراع چاپ، حمل‌ونقل عمومی توسط واگن‌های اسب‌کشی انجام می‌شد. در آن زمان مسافران به سادگی از کوپن‌های دست‌نویس به عنوان ‌بلیط سفر استفاده می‌کردند.

سال 1804، قطارها برای اولین بار در انگلستان مسافران را حمل کردند. با انقلاب صنعتی و ظهور اولین شرکت‌های مسافربری قطار، ‌بلیط‌ های حمل و نقل مانند قراردادهایی بین مسافر و صاحبان قطار عمل کردند.

اولین ‌بلیط قطار در قالب یک کاغذ چاپی در انگلستان عرضه شد و محتوای آنها شامل نام کاربر و نام ارائه‌دهنده خدمات، شهر مبدا و شهر مقصد و تاریخ ‌حرکت بود.

در اوایل قرن بیستم (در سال 1920) استفاده از فلزات به عنوان ‌بلیط، نسبت به کاغذهای چاپی ترجیح داده شد. برخی از شبکه‌های مسافرتی به جای ‌بلیط‌ های کاغذی چاپ شده، سکه‌هایی را با شکلی خاص ارائه می‌دادند.

قاعده هر سکه برای یک سفر از جمله قوانین آن زمان برای استفاده از این نوع بلیط‌ ها بوده است.

بلیط فلزی ایالات متحده

بلیط فلزی ایالات متحده

اولین ‌بلیط‌ های مغناطیسی در سال 1969 برای مسافران متروی پاریس ارائه شدند.

جعل کردن آنها نسبت به ‌نوع کاغذی، بسیار سخت بود. در سال 1975 استفاده از کارت‌های حمل و نقل هوشمند با فناوری مغناطیسی گسترده‌تر شد.

با استفاده از این کارت‌ها و تراشه مغناطیسی به کار رفته در آنها، نه تنها پردازش اطلاعات سریع‌تر انجام می‌گرفت، بلکه داده‌ها نیز دقیق‌تر می‌توانستند پردازش شوند.

در این دهه خودکار کردن بازرسی ‌بلیط موجب شد تا مسافران راحت‌تر رفت و آمد کنند.

همچنین سیستم فروش ‌بلیط با معرفی ماشین‌های فروش در دهه 1980 مدرن‌تر شد.

در دهه 1990 کارت‌های هوشمند بدون تماس ساخته شدند؛ به طوری که دیگر با استفاده از فرکانس‌های رادیویی، فرایند شناسایی ‌بلیط انجام می‌شد. در سال 1998 فرانسوی‌ها سیستم ‌بلیط فروشی با فناوری ریزپردازنده‌ها را توسعه داده و استانداردهای جهانی را برای آن ارائه دادند.

پیدایش اینترنت و تحول در سیستم فروش

بلیط‌ های مسافرتی در طول سالیان متمادی، تغییر کرده و شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته‌اند. این تغییرات از تکه‌های کاغذ ساده گرفته تا نمایش آنها در دستگاه‌های با فناوری پیشرفته امروزی را شامل می‌شود.

اینترنت در سال 1994 قابلیت‌های جدید فناوری را معرفی کرد و فروش ‌بلیط‌ های هواپیمایی را به شدت افزایش داد.

‌بلیط‌های کاغذی که از ابتدای حمل و نقل هوایی صادر می‌شد، جای خود را به انواع الکترونیکی دادند. اپراتورهای بلیط که مجبور به چاپ ‌بلیط‌ های کاغذی هنگام رزرو صندلی بودند، از این موضوع بسیار استقبال کردند.

بلیط‌ های الکترونیکی رونوشت دیجیتالی نوع کاغذی آن هستند که در سیستم رزرواسیون شرکت‌های ارائه‌دهنده ذخیره می‌شود.

توسعه سیستم فروش در قرن 21

در سال 2007 و همزمان با عرضه گوشی‌های هوشمند، رزرو و خرید ‌بلیط‌ های مسافرتی، به صورت آنلاین درآمدند.

در سال 2013 در برخی شهرهای فرانسه ‌بلیط‌ های سفر، به شکل کارت، مجدد مورد استفاده قرار گرفت با استفاده از این ‌نوع کارت‌ها علاوه بر خدمات حمل و نقل، امکان استفاده از خدمات اماکن عمومی و فرهنگی هم فراهم شده است.

از سال 2017 استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل در بین عموم مورد استقبال قرار گرفت. همچنین رزرو و استفاده از ‌بلیط با مچ بندهای هوشمند هم ممکن شد.

از سال 2018 مسافران در بریتانیا می‌توانند از سیستم پرداخت در حین حرکت هنگام استفاده از اتوبوس، تراموا یا مترو استفاده کنند.

ویزا

ویزا

اولین بلیط هواپیما

اولین بلیط‌ های هواپیما در سال 1909 میلادی و با شروع فعالیت‌های مسافربری هوایی مورد استفاده قرار گرفتند. سفرهای هوایی در طول زمان و با پیشرفت فناوری در شرکت‌های هواپیمایی تغییرات زیادی کردند.

بلیط‌ های هواپیما در ابتدا در سال 1910 یک سری کوپن کاغذی بودند. بعد از 30 سال و در سال 1940 میلادی به شکل برگه‌ای از دفترچه بودند که مسافران با ‌پرداخت مبلغی یک دفترچه بلیط دریافت می‌کردند و برای هر سفر یک برگه از دفترچه جدا می‌شد.

اولین بلیط‌های مسافرت هوایی در ایران همزمان با تاسیس اولین شرکت هواپیمایی در سال 1321 مورد استفاده قرار گرفته است.

بلیط مسافرتی چیست؟

بلیط مسافرتی به معنای قرارداد حمل و نقل بین شرکت حمل و نقل و مسافر است. مسافران موظف هستند در طول سفر کارت سفر خود را به همراه داشته باشندY زیرا داشتن آن در هنگام ورود و خروج از پایانه‌های بین‌المللی الزامی است و هویت مسافر را نشان می‌دهد.

بلیط مسافرتی دارای اطلاعات مورد نیاز برای سفر مانند: نام مسافر، برنامه سفر، قیمت آن، میزان حد مجاز حمل بار و… است.

چگونگی تهیه بلیط

افراد برای سفر به هر نقطه از دنیا می‌توانند از سیستم حمل و نقل هوایی، زمینی و یا حتی دریایی استفاده کنند. تهیه بلیط از مهم ترین خدمات مسافرتی است که توسط دفاتر مسافرتی ارائه می‌شود. با مراجعه حضوری به این دفاتر یا به صورت آنلاین می‌توان نسبت به دریافت آن اقدام کرد.

انواع بلیط

بلیط‌ها را از نظر کاربرد، جنس، شیوه خرید، تعداد کاربر، تعداد دفعات استفاده از بلیط، تقسیم‌ بندی می‌کنند. در ادامه مطلب، انواع بلیط سیستم‌های حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفته است.

انواع بلیط از نظر جنس عبارتند از بلیط کاغذی، مغناطیسی و هوشمند.

بلیط کاغذی بیشترین کاربرد را در اتوبوسرانی دارد و به شیوه کاغذی یا الکترونیکی چاپ می‌شود.

نوع دیگر بلیط‌ها همانطور که اشاره شد از نظر جنس مغناطیسی هستند. بلیط مغناطیسی به شکل یک کارت همراه با تراشه مغناطیسی است. این بلیط توسط دستگاه‌های کارت خوان مخصوص خودش مورد اعتبارسنجی قرار می‌گیرد و بیشترین کاربرد را در کارت‌های بانکی و اتوبوسرانی امروزی دارد.

بلیط‌ های هوشمند نوعی از کارت‌های هوشمند غیر تماسی هستند که دستگاه‌های کارت خوان مخصوص خودشان را دارند. به عبارت دیگر بلیط هوشمند دارای آنتن و چیپ کامپیوتری است که میان دو لایه پلاستیکی یا کاغذی قرار گرفته‌‌اند. بلیط‌های هوشمند امروزی در اتوبوسرانی درون شهری یا بین شهری کاربرد دارند.

انواع بلیط

باجه بلیط فروشی

انواع بلیط‌ از نظر نوع سفر شامل بلیط‌ تک سفره، چند سفره و نامحدود است. هر بار شارژ بلیط تک سفره فقط برای یک سفر می‌باشد. معمولا برای هر سفر مسافر مجبور به پرداخت هزینه آن است.

همانطور که از نام بلیط چند سفره مشخص است، برای چند سفر می‌توان آن را شارژ کرد و تعداد سفرهایی که با این بلیط، شارژ می‌شوند از قبل مشخص هستند.

معمولا بلیط‌های چند سفره برای 2، 10 یا 20 سفر قابل شارژ هستند. اکثر مواقع برای خرید تعداد سفر بیشتر با این بلیط‌ها تخفیف‌هایی هم در نظرمی‌گیرند.

بلیط‌های نامحدود امکان سفرهای نامحدود در یک بازه زمانی مشخص را به مسافران می‌دهند.

دفاتر مسافرتی برای کسانی که سفرهای متناوب و زیاد انجام ‌می‌دهند برای خرید این نوع بلیط تخفیف‌هایی در نظر می‌گیرند. تخفیف‌های این نوع بلیط نسبت به بلیط‌های تک سفره بیشتر است.

انواع بلیط از نظر شیوه خرید، به دو دسته حضوری و ‌‌آنلاین تقسیم می‌شود. صدور بلیط در هر دو شیوه به صورت الکترونیکی است. سهولت مدیریت بلیط توسط مشتریان، کاهش هزینه‌های حمل و نقل، صرفه جویی در زمان از جمله مزایای استفاده از بلیط الکترونیک در سیستم حمل ونقل می‌باشد.

‌بلیط در کشورهای مختلف

امروزه در اغلب کشورها، سیستم‌های فروش بلیط بسیار پیشرفته‌تر شده‌اند. در کشور دانمارک سیستم rejsekort یک سیستم مرکزی صدور بلیط الکترونیکی است و از طریق آن می‌توان بلیط اتوبوس، قطار و مترو را رزرو کرد. با توجه به پیشرفت‌های فناوری در این کشور، دسترسی به این سیستم فروش آنلاین بسیار آسان است.

در کشورهای اروپایی انواع بلیط‌های بین‌المللی، گزینشی، ویژه، دائمی و بدون محدودیت زمانی توسط شرکت قطارهای مسافربری یوریل (Eurail) ارائه می‌شوند.

مسافران این کشورها با استفاده از ‌بلیط‌های بین‌المللی این شرکت، می‌توانند تعداد نامحدودی سفر به کشورهای سراسر دنیا رزرو یا خریداری کنند.

‌بلیط‌های ویژه که توسط این شرکت عرضه می‌شوند مختص به یک کشور ویژه است. ‌بلیط‌های گزینشی این شرکت به 2، 3 یا 4 کشور تعلق دارد و مسافران بین چند کشور که در همسایگی هم قرار دارند می‌توانند مقصد خود را انتخاب کنند.

‌بلیط‌های دائمی تعداد سفرهای نا‌محدود در یک دوره زمانی مشخص را شامل می‌شوند. برای معتبر ماندن این نوع ‌بلیط‌ها مسافران باید حداقل روزی یک بار با قطارهای مد نظر این شرکت سفر کنند. ‌

انواع بلیط

انواع بلیط

برای مسافرانی که مدت زمان طولانی را در کشورهای مختلف سپری می‌کنند، بلیط‌های بدون محدودیت زمانی گزینه مناسبی است. این بلیط‌ها بسیار مقرون به صرفه هستند.

در حقیقت این ‌بلیط‌ها برای سفرهای طولانی مدت و استفاده‌های متوالی از قطار مناسب‌اند. برای مسافرت با قطار به کشورهای اروپایی، کانادا، استرالیا و روسیه، ‌بلیط‌های نقطه به نقطه بهترین انتخاب هستند.

با این بلیط‌ها در یک مسیر یا حداکثر دو مسیر می‌توان به این کشورها سفر کرد.

در حال حاضر 140 سیستم اصلی رزرواسیون بلیط و خدمات هواپیمایی مورد استفاده فرودگاه‌های بین‌المللی سراسر جهان قرار می‌گیرد.

خدمات سیستم توزیع بلیط‌های هواپیمایی و بین‌المللی کشورمان با همکاری شرکت وب سرویس آمادئوس ارائه می‌شود. شرکت آمادئوس در ابتدای تاسیس فقط خدمات مربوط به بلیط هواپیما را انجام می‌داد ولی امروزه در اکثر کشورهای دنیا تمام خدمات رزرواسیون سیستم‌های حمل و نقل و مسافرتی را پوشش می‌دهد.

قوانین بلیط

امروزه بلیط در هر صنعتی که مورد استفاده قرار گیرد از یک سری قواعد پیروی می‌کند. قوانین و مقررات بلیط به دو دسته قوانین عمومی و قوانین خاص تقسیم می‌شود.

قوانین عمومی شامل کلیه قواعد مشترک درباره ماهیت خرید و فروش بلیط است و تقریبا همه افراد با آن آشنایی دارند. برای مثال هر بلیط تا زمان و تاریخ مشخصی اعتبار دارد و یا اینکه بلیط نشان دهنده کاربرد مشخصی است که توسط صادر کننده آن تعیین می‌شود.

قوانین خاص به شرایط و فعالیت صادر کننده آن مربوط می‌شود برای مثال قوانین خاص بلیط هواپیما با بلیط اتوبوس متفاوت است.

بلیط ‌‌آنلاین هواپیما چیست؟

بلیط الکترونیک یک مدرک است که در وب سایت‌ها و برنامه‌های تلفن همراه از طریق اینترنت خریداری ‌می‌شود. نوع الکترونیکی یا ‌‌آنلاین بلیط جایگزین نوع چاپی شده است.

شرکت هواپیمایی از طریق بلیط الکترونیکی متعهد می‌شود و جزئیات مشخصات مسافران از طریق رمزگذاری‌هایی در پایگاه داده و سیستم شرکت هواپیمایی، حفظ ‌خواهد شد.

مزیت اصلی بلیط ‌‌آنلاین سهولت در خرید آن است؛ به طوری که مسافر مجبور نیست ساعت‌ها برای تهیه آن منتظر باشد. البته به همراه داشتن بلیط آنلاین یا کارت شناسایی برای گرفتن کارت پرواز الزامی است.

هواپیما مسافرتی

هواپیما مسافرتی

با انجام خرید ‌‌آنلاین بلیط، مسافران مجبور نیستند بلیط هواپیما خود را از نمایندگی‌ها یا دفاتر خریداری کنند و هزینه رفت و آمد را متحمل شوند.

بلیط‌های خریداری شده به صورت ‌‌آنلاین، با چاپ فایل‌های دیجیتال ارسال شده از طریق ایمیل نیز قابل استفاده است. مسافران باید پس از خرید ‌‌آنلاین، فایل را دانلود کرده و از روی آن پرینت بگیرند و همچنین می توانند فقط فایل‌های بلیط الکترونیکی خود را که در ایمیل ارسال شده برای گرفتن کارت پرواز تحویل دهند.

در برخی فرودگاه‌ها، مسافران مجبور نیستند بلیط‌های الکترونیکی خود را در ایست‌های بازرسی امنیتی نشان دهند.

با این حال، توصیه ‌می‌شود یک نسخه چاپی از آن را پروازهای بین‌المللی همراه داشته باشند.

اطلاعات درج شده روی بلیط هواپیما

طبق آنچه گفته شد، بلیط هواپیما یک سند الکترونیکی است که توسط یک شرکت هواپیمایی صادر ‌می‌شود. بلیط برای دریافت کارت پرواز هنگام ورود در فرودگاه الزامی است.

با کارت پرواز و بلیط ضمیمه شده به آن، مسافر اجازه سوار شدن به هواپیما را دارد. معمولا بلیط برای یک پرواز خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی کشورها امکان خرید بلیط باز وجود دارد که امکان سفر با هر پروازی را بین مقصدهای ذکر شده در بلیط فراهم می‌کند.

اطلاعات روی بلیط پرواز شامل موارد زیر هستند:
تاریخ پرواز
نام مسافر
شرکت هواپیمایی صادر کننده
شماره بلیط (شامل کد سه رقمی شرکت هواپیمایی در ابتدای شماره)
شهر مبدا
شهر مقصد
هزینه بار (روی بلیط چاپی ممکن است نباشد اما به صورت الکترونیکی برای شرکت هواپیمایی ثبت ‌می‌شود)
هزینه بلیط (ممکن است روی نوع چاپی مشاهده نشود اما به صورت الکترونیکی برای شرکت هواپیمایی ثبت ‌می‌شود)
مالیات (ممکن است روی نوع چاپی نباشد اما به صورت الکترونیکی برای شرکت هواپیمایی ثبت ‌می‌شود)
مبنای کرایه (جزئیات نشان داده نمی‌شود، اما به آن اشاره شده است)

گم شدن بلیط مسافر

چنانچه بلیط قطار مسافر گم شود، می‌تواند به ایستگاه راه آهن‌هایی که سیستم فروش بلیط آنلاین دارند مراجعه نمایند و درخواست بلیط مجدد بدهند. در این خصوص باید به مواردی توجه کنند از جمله اینکه زمان مراجعه برای درخواست بلیط نباید کمتر از 45 دقیقه مانده به حرکت قطار باشد. همچنین برای صدور مجدد، نباید بلیط استرداد شده باشد. ارائه مدارک شناسایی برای صدور مجدد الزامی است.

بعد از سال 2008 میلادی صدور بلیط چاپی در شرکت‌های هواپیمایی منسوخ شده و دیگر مفقود شدن این بلیط‌ها هیچ معنایی ندارد.

مسافران می‌توانند بلیط‌های خود را به صورت الکترونیکی بر روی موبایل یا سایر دستگاه‌های هوشمند خود داشته باشند. همانطور که قبلا گفته شده برای پرواز، ارائه کارت شناسایی و بلیط الکترونیک کافی می‌باشد.

گم شدن بلیط مسافر

شرکت هواپیمایی

استرداد بلیط

افرادی که سفر آنها به تعویق افتاده است یا دیگر قصد مسافرت با سرویس حمل و نقل خریداری شده را ندارند، می‌توانند بلیط خود را کنسل کنند.

با استرداد بلیط، مبلغ آن بعد از کسر جریمه به مسافر عودت خواهد شد. ابطال بلیط وسایل حمل و نقل، در کمترین زمان و به صورت آنلاین یا حضوری انجام می‌شود.

برای بلیط هواپیما و قطار، زمان استرداد بلیط اهمیت زیادی دارد. قوانین بلیط قطار به این صورت است که اگر استرداد بلیط تا ساعت 12 ظهر روز قبل از حرکت انجام شود، ده درصد مبلغ آن به عنوان جریمه کسر خواهد شد و نود درصد هزینه بلیط بازگردانده می‌شود.

در صورت استرداد بلیط قطار، از ساعت 12 ظهر روز قبل از حرکت تا 3 ساعت مانده به حرکت سی درصد بهای آن به منظور جریمه کسر شده و هفتاد درصد بهای بلیط به مسافر برگردانده می‌شود.

از یک ساعت مانده به حرکت تا لحظه حرکت قطار پنجاه درصد مبلغ به مسافر برمی‌گردد. بعد از حرکت قطار حتی در صورتی که مسافر سوار آن نشده باشد، امکان استرداد بلیط وجود ندارد.

هنگام استرداد، بلیط قطار باید شماره موبایل مسافر با سریال بلیط همخوانی داشته باشد. کد استرداد، بعد از ابطال بلیط به همان شماره ارسال خواهد شد.

موضوع مهم دیگر این است که مبلغ بلیط به شماره کارتی که با آن خرید انجام شده است طی 48 الی 72 ساعت واریز می‌شود.

اگر به هر دلیل شرکت هواپیمایی پرواز را لغو نماید یا حرکت هواپیما بیش از 2 ساعت تاخیر یا تعجیل داشته باشد، امکان استرداد بلیط وجود دارد.

استرداد بلیط هواپیما به صورت آنلاین یا با مراجعه به دفاتر مسافرتی امکانپذیر است. برای کنسل کردن بلیط‌های چارتری باید به دفتر مسافرتی تماس گرفته شود زیرا ممکن است نتوان آن را باطل کرد.

بعد از ابطال سایر بلیط‌های هواپیما، مبلغ بلیط بعد از کسر جریمه به مسافر بر می‌گردد. میزان جریمه‌ای که شرکت‌های هواپیمایی در نظر می‌گیرند متفاوت است.

استرداد بلیط پرواز

استرداد بلیط پرواز

بلیط قابل استرداد و غیر قابل استرداد

علت اصلی طراحی این سبک فروش توسط شرکت‌‌های حمل و نقل، همچنان نامشخص است.

به عنوان مثال ممکن است شرکتی در مسیر مشخصی بلیط غیرقابل استرداد ارائه دهد و شرکت دیگری ممکن است در همان مسیر شیوه فروش قابل تعویض را به مشتریان تحویل دهد.

بررسی‌‌های انجام شده نشان داده‌اند که برای مشتریان، شیوه فروش قابل تعویض ذاتا سود بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد و البته انعطاف پذیری بلیط‌‌های قابل تعویض ممکن است سودآوری فروشنده را کاهش دهد.

همچنین تحقیقات نشان داده اند که یکی از ‌‌انگیزه‌‌های ایجاد بلیط‌‌های غیر قابل استرداد، هزینه‌‌های کنسلی است. هزینه‌‌های کنسلی در شیوه فروش قابل استرداد به عنوان ابزاری برای تنظیم تعداد مشتریان استفاده می‌شود و بنابراین خریداران ‌‌انگیزه کمتری نسبت به بازگرداندن ‌‌بلیط‌‌های قابل استرداد دارند.

صفحه رزرو بلیط هواپیمای خارجی

زمان حرکت و فاصله تا مقصد اهمیت زیادی در تعیین قیمت بلیط هواپیمای خارجی دارد. در برخی مناسبت‌ها مانند کریسمس یا سایر رویدادهای مهم ورزشی و فرهنگی، باید چندین ماه زوتر بلیط سفر خارجی رزرو یا خریداری شود.

در روزهای خلوت که تعداد مسافران پایین باشد، قیمت پروازها کاهش می‌یابد؛ بنابراین در نظر گرفتن روزهای شلوغ می‌تواند در تهیه بلیط سفر خارجی ارزان‌تر کمک کند.

استرداد بلیط با توجه به شرکت هواپیمایی، نوع صندلی پرواز (اکونومی، بیزینس کلاس و…) و زمان ابطال بلیط، شرایط متفاوتی خواهد داشت.

در صفحه رزرو بلیط هواپیمای خارجی وب سایت، امکان رزرو و یا خرید بلیط به صورت آنلاین وجود دارد. افرادی که برای گرفتن ویزا موظف به تحویل بلیط به سفارت هستند، می‌توانند از قبل بلیط هواپیمای خود را رزرو کنند.

در صفحه رزرو بلیط هواپیمای خارجی با تعیین فرودگاه مبدا و مقصد، تعداد نفرات، نام شرکت هواپیمایی و تاریخ پرواز می‌توان فرایند رزرو را انجام داد.

قیمت بلیط

قیمت بلیط

هزینه بلیط

معمولا یک فرد برای تهیه بلیط، هزینه آن را پرداخت ‌می‌کند. بلیط در هر زمینه ای که استفاده شود، قیمت آن به عوامل مختلفی بستگی دارد برای مثال در صنعت حمل و نقل قیمت بلیط به نوع آن، جنس، خصوصیات سفر (مسافت سفر، نوع وسیله نقلیه و . . . )، خصوصیات مسافر، موقعیت جغرافیایی و بسیاری عوامل تاثیرگذار دیگر بستگی دارد.

حمل و نقل، نقشی حیاتی در زندگی افراد دارد. امروزه قیمت بلیط هواپیما با توجه به عوامل گفته شده حتی برای مسافت‌های یکسان هم می‌تواند متفاوت باشد.

مشتریان به دنبال دریافت بلیط با کمترین هزینه و بیشترین خدمات هستند. مدل‌های فروش مورد استفاده شرکت هواپیمایی بر قیمت بلیط تاثیرگذار است. شرکت‌های هواپیمایی به ابزارها و قابلیت‌های پیشرفته‌ای مجهز هستند که آنها را قادر می‌سازد تا روند قیمت‌گذاری را کنترل کنند.

قیمت‌گذاری پویا توسط شرکت‌های هواپیمایی به عنوان یکی از رایج‌ترین استراتژی‌های قیمت اعمال می‌شود. در این مدل قیمت‌گذاری، قیمت بلیط براساس تقاضای فعلی، رفتار مشتریان، قیمت ارائه شده توسط رقبا و سایر عوامل داخلی و خارجی تنظیم می‌شود.

مدل پیش بینی اولیه تقاضا، می‌تواند به یک شرکت هواپیمایی کمک کند تا پروازها را از قبل برنامه‌ریزی کند و قیمت مناسب را برای مسیرهای مختلف تعیین کند.

مدل‌های پیش‌بینی تقاضای موجود، عموما سعی می‌کنند تقاضای مسافر را برای یک پرواز یا مسیر واحد و سهم بازار یک شرکت هواپیمایی پیش بینی کنند.

مدل‌های پیش بینی قیمت به یک شرکت هواپیمایی اجازه می‌دهد تا مشتریان را بر اساس تمایل آنها به پرداخت طبقه بندی کند و در نتیجه قیمت‌های متفاوتی از آنها دریافت کند.

مشتریان را می‌توان براساس معیارهای مختلفی از قبیل مشتریانی که برای کسب و کار سفر می‌کنند یا مشتریانی که برای گردشگری سفر می‌کنند تقسیم بندی کرد.

همچنین برای طبقه بندی مسافران، معیار تعداد خرید بلیط در سال را در نظر می‌گیرند و مشتریان را به گردشگر و یا دائم السفر و تجاری تقسیم می‌کنند.

مشتریان تجاری در مقایسه با مشتریان گردشگر تمایل بیشتری به پرداخت هزینه دارند؛ زیرا بیشتر بر کیفیت خدمات تمرکز ‌می‌کنند تا قیمت بلیط.

معیار مشتری برای خرید بلیط

معیار مشتری

علاوه بر قیمت‌گذاری پویا، سیاست‌های قیمت‌گذاری بلیط در بلند مدت و قیمت‌گذاری عملکردی، از دیگر مدل‌های قیمت‌گذاری هستند که توسط شرکت‌های هواپیمایی استفاده می‌شوند.

سیاست‌های قیمت‌گذاری عملکردی و بلند مدت، در پیش بینی نوسانات پویا در خطوط هوایی شلوغ کمک چندانی نمی‌کنند و بیشتر برای شرکت‌های هوایی خاص با تعداد مسافر کم کاربرد دارند.

همانطور که گفته شد قیمت‌گذاری پویای بلیط، پیش بینی قیمت را بر اساس متغیرهایی مانند تغییرات در تقاضا و عرضه ممکن می‌سازد.

قیمت‌گذاری پویا بسیار چالش برانگیز است؛ زیرا به شدت تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله عوامل داخلی، عوامل خارجی، رقابت بین خطوط هوایی و مشتریان استراتژیک قرار دارد.

عوامل داخلی مورد توجه در مدل قیمت‌گذاری پویا شامل ویژگی‌هایی مانند تاریخچه قیمت، تاریخ خرید و تاریخ حرکت، فصل، تعطیلات، عرضه (تعداد خطوط هوایی و پروازهای موجود)، کلاس کرایه، در دسترس ‌بودن صندلی‌ها و تقاضاهای اخیر بازار است.

عوامل خارجی این مدل، شامل تعمیرات پیش بینی نشده هواپیما، رویدادهای اجتماعی، مسابقات ورزشی، وقایع جهانی مانند: جنگ، گسترش بیماری و سایر موارد است.

از دیدگاه مشتریان، تعیین حداقل قیمت یا بهترین زمان برای خرید بلیط، موضوع کلیدی است. این مفهوم که بلیط‌هایی که از قبل خریداری شده‌اند ارزان تر هستند، دیگر کارساز نیست. این امکان وجود دارد که مشتریانی که زودتر بلیط خریداری کرده‌اند بیشتر از کسانی که همان را دیرتر خریده‌اند پرداخت کنند.

علاوه بر این خرید زودهنگام مستلزم پذیرش تعهد یک برنامه زمانی خاص است که ممکن است نیاز به تغییر پیدا کند و تغییر دادن تاریخ توسط مشتری معمولا با پرداخت هزینه همراه است.

در پژوهش‌‌ها نشان داده شده است که در پروازهای بین الملل بین ایالات متحده و چین، بلیط‌‌ها در دو کانال توزیع مختلف توسط دو کشور و با قیمت‌های متفاوت به فروش می‌رسند.

در بررسی تفاوت قیمت بلیط در دو کشور علت این تفاوت قیمت رفت و برگشت در یک مسیر بین‌المللی را افزایش تقاضا دانسته‌اند.

به عبارت دیگر تفاوت قیمت رفت و برگشت مسیر بین‌المللی چین و ایالت متحده آمریکا، تحت تاثیر رقابت شرکت‌‌های هواپیمایی در بازار یا سیاست‌‌های دو کشور و سایر عوامل خارجی و عوامل داخلی نیست؛ بلکه فقط افزایش تقاضا موجب تفاوت قیمت شده است.

بلیط دیجیتال

بلیط دیجیتال

تاثیر ساختار شبکه حمل و نقل بر قیمت

هر یک از خطوط هوایی به فرودگاه‌های خاصی خدمات‌رسانی ‌می‌کنند. اگرچه همه خطوط هوایی از استانداردهای مشخصی پیروی می‌کنند؛ با این حال ساختارهای شبکه حمل و نقل هوایی در هر یک از خطوط هوایی منحصر به فرد است.

در پژوهشی که بر روی بیش از 40 میلیون پرواز تجاری خاص و خطوط هوایی انجام شده است، یک رابطه مستقیم بین خدمات حمل و نقل هوایی و قیمت بلیط گزارش شده است.

داده های بررسی شده در این پژوهش نشان داده‌اند که امکان جایگزینی فرودگاه‌ها و موقعیت محیطی آنها، میانگین قیمت‌های بلیط هواپیما را کاهش ‌می‌دهند.

از طرف دیگر راحتی حمل و نقل که با تعداد شهرهای مختلفی که یک فرودگاه به آنها خدمات می دهد، ‌‌اندازه‌گیری ‌می‌شود و مرکزیت شرکت هواپیمایی و فرودگاه ویژگی‌هایی هستند که میانگین قیمت بلیط را افزایش می‌دهند.

برخی پژوهش‌ها به ارتباط بین قدرت بازار و قیمت پرداخته‌اند، رابطه بین قدرت بازار و قیمت بلیط در شهرهایی که پایتخت کشورها هستند بسیار زیاد است.

همچنین نتایج نشان می‌دهد که سیاست‌های عمومی تشویق کننده رقابت در فرودگاه‌ها برای حفظ قیمت‌ها در سطوح مناسب بسیار مهم هستند.

استفاده از بلیط الکترونیک بر سیستم حمل ونقل عمومی و توسعه پایدار یک کشور موثر است. استفاده از بلیط الکترونیک در تمام مدل‌های حمل و نقل مانند قطار، هواپیما، اتوبوس، بی آر تی، مینی بوس، تاکسی، مترو به میزان قابل توجهی در کاهش اتلاف وقت و انرژی، کاهش هزینه‌های جانبی سازمان حمل و نقل و حتی جلوگیری از انتشار بیماری‌ها موثر است.

عوامل بیان شده در جهت توسعه پایدار اقتصادی کشورها بسیار مهم هستند.

یارانه‌های حمل و نقل بر استراتژی‌های قیمت‌گذاری بلیط وسایل حمل و نقل و تقاضای مصرف‌کنندگان تاثیر می‌گذارد. با این حال اگر دولت یک یارانه ویژه یا یک یارانه خاص معرفی کند، تاثیر آن بر قیمت خدمات حمل و نقل و تقاضای مصرف‌کنندگان یکسان نیست.

بلیط فروشی چیست؟

در جوامع امروزی اغلب زمانی که سازمان کارهای زیادی برای انجام داشته باشد یا به طیف وسیعی از افراد خدمت‌رسانی کند، مشتریان باید برای بهره‌مندی از فعالیت‌های آن سازمان نوبت بگیرند. مثلا برای استفاده از خدمات سازمان حمل و نقل باید بلیط تهیه کنند تا اجازه استفاده از خدمات سازمان را در زمان مشخصی داشته باشند.

دفاتر بلیط فروشی بخشی از سازمان هستند که وظیفه فروش بلیط به صورت سخت افزاری یا نرم افزاری را دارند. در دفاتر مسافرتی با حجم فعالیت بالا، سیستم فروش بلیط اهمیت زیادی پیدا ‌می‌کند.

سیستم‌های فروش بلیط برای اهداف متعدد و برای افراد در شرایط مختلف مناسب هستند. یک سیستم فروش بلیط به سازمان‌ها کمک می‌کند فعالیت خود را به طور موثرتری مدیریت کنند.

سیستم عمومی فروش بلیط، نشان‌دهنده تقسیم بندی فهرست کارهایی است که بخش فروش انجام می‌دهد. این سیستم شامل فعالیت‌هایی مانند اختصاص دادن بلیط به یک شخص، تغییرات و گزارش وضعیت بلیط، فروش بلیط تک سفره یا چند سفره و سایر موارد است.

بلیط الکترونیک

بلیط الکترونیک

در واقع سیستم فروش بلیط، نمایش دهنده گزارش وضعیت یک بلیط پس از صدور آن و کل تاریخچه بلیط‌ها طی زمان‌های مختلف و نحوه رسیدگی به آن‌ها است.

اگرچه سیستم‌های فروش بلیط انواع مختلفی دارند، اما بیشتر آنها برای یک کاربرد طراحی شده‌اند و آن کاربرد پشتیبانی عملیات فروش است.

در سیستم‌های فروش امروزی که اغلب مبتنی بر اینترنت هستند، مواردی مانند پایگاه داده، سخت افزارها و نرم افزارها، فایروال، دسترسی به اینترنت، امنیت، حملات اینترنتی و سایر موارد اهمیت دارد. یک سیستم فروش خوب سیستمی است که از استانداردهای تضمین کیفیت(AQ) پیروی کند.

یکی از مواردی که در استاندارد سیستم فروش بلیط در نظر گرفته می‌شود ارائه همزمان وضعیت بلیط‌ها به چندین کاربر است. البته به طور کلی استانداردهای به کار رفته در سیستم فروش و ویژگی مشترک همه سیستم‌های فروش بلیط شامل: دسترسی، سهولت استفاده، چند کاربره بودن، امکان پیگیری تاریخچه سفارشات، ارائه تاریخ معتبر، استفاده از کد و نماد برای نمایش بلیط، کنترل سطوح دسترسی، اطلاعیه و گردش کار قابل تنظیم، می شوند.

دسترسی: یکی از ویژگی‌های سیستم‌های فروش امروزی این است که مسافر بتواند از هر کجا که بخواهد به آن دسترسی داشته باشد و کاربران یک وب‌سایت بتوانند با یک مرورگر وب از سیستم استفاده کنند.

سهولت استفاده: استفاده از سیستم فروش بلیط باید ساده باشد. به این معنا است که به راحتی داده‌ها توسط کاربران وارد سیستم شود. کاربران بتوانند وضعیت را مرور کنند و بلیط را مطابق نیازهای خود تغییر دهند.

چندکاربره: هر تعداد از افراد سازمان و مشتریان بتوانند همزمان داده‌ها را به سیستم وارد کنند. به عبارتی هر تعداد کاربر بتوانند از همه امکانات سیستم استفاده کنند.

امکان پیگیری تاریخچه: سیستم باید بتواند نه تنها وضعیت یک بلیط بلکه تاریخچه تغییرات آن را ردیابی کند. علاوه بر این اطلاعات بلیط‌ها را بعد از اتمام خدمات آنها ذخیره کند و همیشه این تاریخچه‌ها در دسترس باشد.

استفاده از کد و نماد برای هر بلیط: سیستم باید توانایی پیکربندی اطلاعات بر اساس نماد و کد را داشته باشد تا پاسخگوی نیازهای مختلف کاربر باشد.

فروش بلیط الکترونیک

فروش بلیط الکترونیک

کنترل سطوح دسترسی: سطوح دسترسی شامل افرادی است که می‌توانند بلیط‌ها را مشاهده کنند و تغییر دهند.

گروه‌های کاربری مختلف با توجه به فعالیتشان نیاز به دسترسی‌های متفاوتی به سیستم فروش دارند. برای مثال یک سیستم فروش بلیط به حسابداران این امکان را می دهد که تمام وظایف و کارهایی که در سازمان انجام می‌شود را پیگیری کنند. یک سیستم فروش بدون مکانیزم کنترل سطوح دسترسی بسیار فاجعه آمیز است.

اطلاعیه: یک سیستم فروش باید بتواند همه کاربران را از وضعیت فعلی بلیط‌ها مطلع کند. هر زمان که وضعیت بلیط تغییر کند یا رویدادهای تعریف شده دیگری اتفاق بیفتد، بلافاصله در پایگاه داده منعکس شود و برای کاربران قابل مشاهده باشد.

گردش کار قابل تنظیم: این سیستم باید برای مطابقت با نیازهای گروهی که از آن استفاده می کند قابل تنظیم باشد.

یک سیستم فروش بلیط به مدیران کمک ‌می‌کند تا با منابع کمتر، بیشترین بهره وری را داشته باشند. یک سیستم فروش بلیط بر اساس اهدافی مانند افزایش عملکرد، صرفه جویی در زمان، جلوگیری از حذف داده‌ها، رفع موانع فعالیت و سایر موارد استفاده می‌شوند.

توریسم

توریسم

توسعه فروش آنلاین بلیط

در کشورهای پیشرفته، ظهور اینترنت یک سرآغاز برای تجارت الکترونیک جهانی بوده است.

از طریق اینترنت میلیون‌ها نفر با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و یک شبکه جهانی را به وجود آورده‌اند. انواع اطلاعات تجاری از این طریق در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. همچنین اینترنت به ابزاری برای رزرواسیون اینترنتی در صنایع هتلداری و هواپیمایی تبدیل شده است و جذابیت خرید اینترنتی روز به روز در حال افزایش است.

عوامل زیادی بر خرید ‌‌آنلاین و رضایت مشتریان از آن تاثیرگذار است. سرعت بالا، گزینه‌های انتخاب بیشتر، هزینه پایین، صرفه جویی در وقت، امکان مقایسه فروشندگان از جمله این عوامل هستند.

مشتریان ‌‌آنلاین ارتباطات دائمی و دقیق و بدون محدویت‌های جغرافیایی و سیاسی را با اینترنت برقرار می‌کنند.

خرید ‌‌آنلاین یک فرایند پیچیده است و شامل جستجو در وب سایت‌ها، جستجوی اطلاعات مورد نیاز، انجام معاملات الکترونیکی (خرید ‌‌آنلاین بلیط) است. موضوع قابل توجه این است که برای برخی افراد رویه خرید اینترنتی بلیط طولانی است و اکثر افراد حداقل یکبار با پیغام خطا مواجه شده و مجبور به شروع مجدد فرایند خرید بلیط شده‌اند که این موضوع با اهداف تجارت الکترونیک در تناقض است. بنابراین شرکت‌های فروش بر روی سرعت بالا آمدن سایت، جستجوی سریع‌تر در سایت و باز شدن لینک‌ها تمرکز دارند.

بسیاری از دفاتر مسافرتی اینترنت را به عنوان ابزاری مهم برای ارتباط با دوام و فضایی برای رسیدن به اهداف فروش می دانند.

بر اساس وب‌سایت داده‌ها و آمار اینترنت، کاربران ایرانی از نظر مدت زمان استفاده از اینترنت در مقام سیزدهم تعداد کاربران اینترنتی جهان قرار دارند و ایران جزو بیست کشور برتر از نظر کاربری و سرویس‌دهی اینترنتی است. در حدود 90 درصد خریداران بلیط ‌‌آنلاین در گروه سنی 20 تا 30 سال هستند.

فرهنگ

فرهنگ

بر خلاف اهمیت موضوع خرید بلیط از طریق سایت اینترنتی شرکت‌های هواپیمایی و نقش آن در رضایت و تمایلات رفتاری مشتریان تحقیقات بسیار کمی در این حوزه صورت گرفته است.

نوآوری، اعتماد الکترونیک و رضایت از خرید الکترونیکی بر تمایلات افراد برای خرید بلیط از سایت اینترنتی شرکت‌های هواپیمایی تاثیرگذار است. همچنین ارائه کیفیت بالای اطلاعات به مشتریان یک عامل بسیار مهم و اساسی برای اعتماد به معاملات ‌‌آنلاین از طریق وب‌سایت شرکت‌های هواپیمایی است.

عدم کیفیت اطلاعات و ارائه اطلاعات مبهم می‌تواند مشتری را قبل از خرید بلیط به فکر فرو ببرد و یا از ادامه فرایند رزرواسیون باز دارد.

طراحی زیبا و مدرن وبسایت‌های فروش می‌توانند کیفیت ارائه اطلاعات به مشتریان را افزایش دهند. شهرت هم در انتخاب شرکت هواپیمایی و خرید از وبسایت آن شرکت مساله‌ای مهم است.

اگر مسافر بخواهد برای اولین بار از طریق وب‌سایت شرکت هواپیمایی بلیط رزرو کند شهرت آن شرکت می‌تواند بر تصمیم او در انتخاب وب‌سایت و رزرو تاثیر به سزایی بگذارد.

بلیط در صنعت هواپیمایی

بلیط‌های الکترونیکی در صنعت خطوط هوایی در حدود سال 1994 ابداع شدند. در ابتدا دو شرکت هواپیمایی ساوس وست( south west) و والو جت (wallo jet) شیوه بلیط الکترونیکی را به کار بردند.

بعد از مدتی سایر شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان از آن‌ها پیروی کردند. در حال حاضر این نوع بلیط تا حد زیادی جایگزین سیستم‌های قدیمی‌تر و نوع کاغذی شده‌اند.

البته بلیط‌های کاغذی هنوز موجود است و برخی از خطوط هوایی برای صدور بلیط‌های کاغذی هزینه‌ای دریافت ‌می‌کنند. مهم ترین علت توسعه تجارت الکترونیک به عقیده بسیاری از صاحبنظران مربوط به خرید بلیط الکترونیکی است.

دفترمسافرتی چارهنگام

دفترمسافرتی چارهنگام

بلیط هواپیما یک سند الکترونیکی است که توسط یک دفتر مسافرتی صادر ‌می‌شود و تایید می‌کند که یک فرد حق داشتن صندلی در یک پرواز مشخص را دارد.

بلیط هواپیما به دو صورت کاغذی و الکترونیکی صادر می‌شود. در حال حاضر بیشتر شرکت های هواپیمایی استفاده از بلیط الکترونیکی را ترجیح می‌دهند.

هنگامی که یک رزرو تأیید ‌می‌شود، شرکت هواپیمایی سابقه رزرو را در سیستم رزرواسیون رایانه‌ای خود نگه می دارد. مشتریان می توانند یک کپی از رسید بلیط الکترونیکی را که حاوی شماره رزرو و شماره آن است چاپ کنند.

بلیط‌های الکترونیکی موجب پیشرفت‌های عظیمی در فرآیندهای رزرو شده است. افرادی که بلیط الکترونیکی دارند از طریق چندین وبسایت می‌توانند خطوط هوایی را به صورت بیست و چهار ساعته بررسی کنند. به علاوه این سایت‌ها اطلاعات پرواز مسافر را ذخیره می‌کنند.

زمانی که شرکت هواپیمایی برای چک‌ ‌‌آنلاین باز می‌شود، داده‌ها به ایرلاین منتقل شده و کارت پرواز برای مشتری صادر می‌شود. با استفاده از فناوری بلیط الکترونیکی، مسافر می‌تواند کارت پرواز خود را از راه دور دریافت کند.

امروزه قیمت بلیط هواپیما می‌تواند بطور قابل توجهی، برای یک پرواز، متفاوت باشد. همانطور که قبلا گفته شده یکی از رایج ترین استراتژی‌های قیمت، قیمت‌گذاری پویا است که توسط شرکت‌های هواپیمایی اعمال می‌شود. در این روش این امکان وجود دارد که مشتریانی که بلیط را زودتر خریداری کرده‌اند، بیشتر از دیگر مسافران همان مسیر هواپیمایی پرداخت کنند. به عبارتی در قیمت‌گذاری بلیط به این روش همه عوامل به صورت روزانه در نظر گرفته میشوند و ممکن است قیمت بلیط با گذشت چند روز افزایش یا کاهش پیدا کند. بنابراین افراد منتظر می‌مانند تا بلیط روند کاهشی خود را طی کند و بعد آن را می‌خرند.

البته باید در نظر داشت که اگر برای تهیه بلیط دیر اقدام شود ممکن است که دیگر نتوان آن را خریداری کرد.

عواملی که بر قیمت بلیط تاثیر می‌گذارند عبارتند از: شرکت هواپیمایی ارائه دهنده خدمات، پرواز داخلی یا بین‌المللی، ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺮوازی درﻓﺮودﮔﺎه، تاریخ خرید و تعداد روزهای باقی مانده تا حرکت، تاریخ حرکت، در دسترس بودن صندلی‌ها، تعداد بلیط موجود برای یک پرواز، ترجیحات خاص مشتری، مسیر حرکت و تعداد توقف، ‌اندازه هواپیما، عوامل اقتصادی، اجتماعی و طبیعی در شهر مبدا یا مقصد.

عوامل اجتماعی که بر قیمت بلیط تاثیر می‌گذارند شامل تعطیلات، رویدادهای ورزشی، تبلیغات رقبا، تعداد شرکت‌های هواپیمایی و پروازهای موجود، تقاضاهای اخیر بازار، گردهمایی‌های سیاسی، جشنواره‌ها، بی‌ثباتی سیاسی (جنگ ، کودتا و …). عوامل طبیعی تاثیرگذار بر قیمت بلیط مانند شرایط آب وهوایی، فصل، بلایای طبیعی (طوفان ، زلزله، سونامی و …) است.

تفاوت بلیط چارتر و بلیط سیستمی

انواع بلیط که اکثر مسافران عادی با آن آشنا هستند، بلیط چارتر و سیستمی است. پروازهای سیستمی انعطاف پذیری بیشتری از نظر برنامه ریزی، مسیریابی و مقصد ارائه می دهند اما خطوط هوایی چارتر اساسا از برنامه مشخصی پیروی ‌می‌کنند، یعنی تعداد مشخصی پرواز در هفته به مقصدهای مشخص ارائه ‌می‌دهند.

پرواز سیستمی به این معنی است که شرکت هواپیمایی تا زمانی که هواپیما پر شود، صندلی‌های تک نفره را به افراد می فروشد. یک اپراتور خدمات برنامه ریزی شده پروازها را به صورت منظم ارائه می دهد، اعم از برنامه‌های ساعتی، روزانه یا ماهانه. زمان حرکت و مسیریابی ثابت است. جزئیات پرواز نیز ثابت و استاندارد است.

فرودگاه

فرودگاه

با پروازهای چارتر، لازم نیست مسافران نگران از دست دادن صندلی خود به دلیل رزرو بیش از حد باشند؛ با این حال در پرواز چارتر امکان استرداد بلیط وجود ندارد.

در پروازهای سیستمی امکان استرداد بلیط وجود دارد و مبلغ جریمه بر اساس تعداد روزهای باقیمانده به حرکت مشخص می‌شود. از زمان صدور بلیط تا 3 روز قبل از پرواز 30 درصد از مبلغ بلیط کسر می‌شود. از 3 روز قبل از پرواز تا 1 روز قبل از پرواز 40 درصد، از 1 روز قبل از پرواز تا 8 ساعت قبل از پرواز 50 درصد ، از 8 ساعت قبل از پرواز به بعد 60 درصد از مبلغ بلیط کسر می‌شود.

بلیط‌های سیستمی برای نوزادان و کودکان ارزانتر از بزرگسالان ارائه می‌شود اما بلیط چارتر برای تمام گروه‌های سنی یکسان است و البته در برخی شرکت‌های هواپیمایی بلیط چارتر برای زیر 2 سال متفاوت و با تخفیف بیشتر در نظر گرفته شده است.

نحوه لغو بلیط هواپیما

برای لغو رزرو پرواز کافی است این موضوع را به دفاتر مسافرتی به صورت آنلاین یا حضوری اعلام کرد. همچنین برای لغو آنلاین بلیط هواپیما سیستمی، مسافر باید به بخش سفارشات خرید در وب سایت دفتر مسافرتی مراجعه کند و اقدام به لغو آن نماید. برای توضیحات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

لغو بلیط چارتر با سیستمی متفاوت است و نمیتوان این نوع بلیط را کنسل کرد. البته گاهی اوقات شرکت‌‌های هواپیمایی امکان لغو آن را به مشتریان ‌می‌دهند. برای توضیحات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

بلیط یک طرفه و دوطرفه

زمان رفتن به سفر بدون در نظر گرفتن زمان برگشت، بلیط به صورت یک طرفه خریداری می‌شود.

بلیط دوطرفه یا بلیط رفت و برگشت به این معناست که مسافر می‌تواند در زمان خرید یا رزرو بلیط برای رفتن به مقصد مسافرتی خود، برای برگشت هم بلیط تهیه کند. وقتی این بلیط را تهیه می کند که از تاریخ دقیق برگشت مطمئن باشد.

بلیط

بلیط

غیرقابل انتقال بودن بليط

قرارداد شركت‌های هواپيمايی به افراد اجازه نمی‌دهد تا بليط را به مسافر ديگر انتقال دهد.

بليط غير قابل انتقال است. آژانسهاي مسافرتي می‌توانند تور مسافرتي را در شرايط مشخص به شخص ديگر انتقال دهند درحالي كه مسافران امکان انتقال بليط خود را ندارند. به عبارت دیگر در خرید نهایی، هر بلیط با مشخصات یک فرد صادر می‌شود و مسافر فقط حق استرداد آن را دارد.

عوامل موثر بر قصد خرید ‌‌آنلاین بلیط

با توسعه فناوری ‌‌آنلاین، فرایند فروش بلیط توسعه بیشتری یافته است. طبق آنچه گفته شد مسافران می‌توانند بلیط‌های الکترونیکی را به صورت ‌‌آنلاین رزرو یا خریداری کنند و هدف اساسی این سرویس نوآورانه، به حداقل رساندن ازدحام جمعیت در باجه‌های فروش و کاهش مصرف کاغذ برای چاپ است.

علاوه بر این صرفه جویی در زمان، مقاصد توسعه پایدار و اهداف زیست محیطی نیز از چشم‌اندازهای استفاده از شیوه‌‌های معاملاتی ‌‌آنلاین است.

الگوی مصرف مشتری، نگرش‌ها، ارزیابی‌های مشتری در نهایت قصد خرید را در مشتری ایجاد می‌کنند.

بین الملل

بین الملل

نتایج تحقیقات نشان می دهد 6 عامل تاثیر مثبت بر خرید ‌‌آنلاین بلیط هواپیما توسط مسافران دارند عبارتند از: سود و مزایای بیشتر، قابلیت اطمینان، شهرت، باورهای ذهنی، سهولت استفاده، امکان مقایسه.

در این میان، ریسک ناشی از حملات هکرهای اینترنتی یا سایر موارد که به امنیت پرداخت مربوط می‌شوند بر قصد خرید بلیط هواپیما تاثیر منفی دارد. از زمان ظهور اینترنت، امنیت به عنوان عنصر اساسی شناخته شده و اغلب به امنیت به عنوان عامل موثر بر اعتماد الکترونیک اشاره شده است؛ بنابراین شرکت‌های هواپیمایی حداکثر تلاش خود را برای افزایش امنیت وب‌سایت و پرداخت ‌‌آنلاین کرده و علاوه بر آن از طریق نظرسنجی‌هایی از رضایت مشتریان و اعتماد آنها به این شیوه پرداخت اطمینان می‌یابند.

تاثیر کیفیت اطلاعات بر خرید آنلاین بلیط

میزان، شکل و دقت اطلاعات ارائه شده در وبسایت بر کیفیت اطلاعات تاثیرگذار است. طبق تحقیقات انجام شده، کیفیت اطلاعات یکی از مهمترین دلایلی است که مسافران بلیط خود را از طریق وب سایت رزرو می‌کنند.

کیفیت اطلاعات و نوآوری بر اعتماد الکترونیکی و رضایت الکترونیکی بسیار موثر است. مسافران می‌توانند از طریق وبسایت دفاتر فروش، همه اطلاعات مربوط به شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها و سایر اطلاعات را دریافت کنند و با استفاده از روش‌های پرداخت مطمئن، بلیط مناسب را خریداری کنند.

استفاده از اپلیکیشن

اپلیکیشن خدمات حمل و نقل یک فناوری امیدوارکننده برای آژانس‌های مسافرتی است. در شرایط رقابت شدید بازار، شرکت‌های هواپیمایی با ارائه برنامه‌های رزرو ‌‌بلیط پرواز که می‌توانند در دستگاه‌های تلفن همراه دانلود شوند، عملیات تجاری خود را پیشرفته‌تر می‌کنند.

سود بیشتر ناشی از خرید بلیط با قیمت ‌‌پایین‌تر، بیشترین تاثیر را بر افراد برای تعامل با چنین برنامه‌ای در دستگاه تلفن همراه می‌گذارد.

امروزه رضایت مشتریان از سهولت خرید ‌‌آنلاین با اپلیکیشن‌های تلفن‌همراه و طراحی‌های رابط کاربری مناسب این اپلیکیشن‌ها موجب محبوبیت خرید ‌‌آنلاین بلیط با تلفن همراه شده است. به طوری که دانلود برنامه‌های تلفن همراه مانند air Asia در ‌اندونزی به بیش از 2 میلیون دانلود رسیده است.

همچنین تعداد کاربران برنامه ticket. com و traveloka در سال 2019 به 10 میلیون و 40 میلیون در کل آسیای شرقی گزارش شده است.

پرواز

پرواز

علاوه بر سهولت خرید ‌‌آنلاین از اپلیکیشن، فرهنگ سازی در جامعه نیز بر تعداد کاربران اپلیکیشن‌های خرید آنلاین تاثیرگذار است.

مقاومت در برابر نوآوری با دیدگاه‌های ارتباط با نوآوری و گسترش آن در تضاد است. اکثر پژوهش‌ها در این زمینه عادت افراد به شیوه‌های قبلی، ریسک و عدم آشنایی افراد با شیوه‌های جدید را عامل مقاومت در برابر نوآوری می‌دانند.

همچنین اگرچه استفاده از فناوری‌های جدید مانند استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل برای خرید بلیط راحتی و صرفه جویی در زمان را به همراه دارند، اما ممکن است در گروه خاصی از افراد اضطراب ایجاد کند که این اضطراب ناشی از عدم آشنایی آنها در استفاده از انواع اپلیکیشن‌های متفاوت است.

استفاده کارآمد و تدریجی از برنامه‌های تلفن همراه و کسب تجربه در پرداخت آنلاین می‌تواند اضطراب کاربران را در خریدهای آنلاین کاهش دهد.

تفاوت خرید و رزرو

استفاده روزافزون از اینترنت به عنوان یک کانال اصلی توزیع ‌‌بلیط، منجر به استراتژیک‌تر شدن مسافران نسبت به سیاست هزینه آن شده است.

این ویژگی به طور بالقوه مسافران را وادار می‌کند که ‌‌بلیط را از قبل رزرو کنند تا هزینه کمتری پرداخت کنند و وقتی از برنامه‌ریزی سفر مطمئن شدند، آن را خریداری کنند.

این امر به ویژه در بازارهای بازپرداخت انعطاف پذیر که در آن رفتار کنسلی و تغییر بلیط در آن تعریف شده است، به کار می‌رود.

همانطور که گفته شد رزرو قبل از فرایند خرید انجام می‌شود. ابتدا مسافر برای مقصد خود در تاریخ مشخص بلیط را رزرو می‌کند. هنگام رزرو فقط شماره بلیط صادر نمی‌شود و سایر مشخصات مسافر و جزئیات سفر نزد شرکت هواپیمایی باقی می‌ماند. با پرداخت هزینه، خرید آن نهایی شده و بلیط صادر می‌شود. برای مشاهده صفحه رزرو این لینک را مشاهده کنید.

افزايش قيمت پس از رزرو

در قراردادهاي حمل ونقل هوايي شركت‌هاي هواپيمايي، شرطي درج شده كه طي آن اگر مسافر بليطي را براي پرواز، رزرو كند و پس از رزرو، قيمت بليط افزايش يابد، مسافر بايد قيمت جديد را بپردازد نه قيمت زمان رزرو را.

ممكن است الزاماتي براي تاييد مجدد رزروها در محدوده زماني مشخص وجود داشته باشد. از اين رو به مسافران توصيه مي‌شود در بازه زمانی مشخصی که ملزم به تایید رزرو هستند، این کار را انجام دهند. اگر الزاماتي پيش بيني شد و مسافر آن را انجام نداد، رزرو بلیط پرواز لغو مي‌شود.

رزرو بلیط

رزرو بلیط

در عين حال، اگر مسافر دوباره سفارش رزرو را انجام دهد و صندلي خالي براي پرواز وجود داشته باشد، اقدام براي رزرو انجام خواهد گرفت. با این حال اگر صندلی براي پرواز وجود نداشته باشد، جا به جايي مسافر به پروازهای دیگر انجام خواهد شد. البته با رزرو مجدد ممکن است که تاریخ یا ساعت پرواز تغییر کند.

نقش فرودگاه در انتخاب بلیط

فرودگاه‌‌ها موقعیت خود را در بازار بر اساس قدرتشان در ایجاد تقاضای جدید و در عین حال جذب خطوط هوایی و مسافران از سایر فرودگاه ها تعیین می‌کنند. علاوه بر این نوآوری‌‌های دیجیتال و استفاده گسترده از پلتفرم‌‌های ‌‌آنلاین به مسافران این امکان را می‌دهد که هنگام خرید بلیط، فرودگاه مقصد را با هم مقایسه کنند.

مسافران برای انتخاب فرودگاه، خطوط هوایی مشترک آن فرودگاه، سهولت دسترسی به امکانات فرودگاه، نزدیکی آن به مقصد را برای انتخاب مقصد در نظر می‌گیرند.

از طریق تعداد دفعات خرید بلیط مسافرتی، موارد زیر را میتوان پیش بینی کرد: قصد و نیت سفر، میزان پذیرش هنجارهای اجتماعی، نگرش‌‌های کلی در مورد محیط پیرامون، ترجیحات شخصی خاص برای پرواز با هواپیما، کنترل رفتاری و پذیرش توضیحات برای رفتارهای منفی محیط.

در یکی از مقالات منتشرشده در رابطه با عادات خرید بلیط دو موضوع هنجارهای فردی و اجتماعی را بررسی کرده‌اند.

هنجار شخصی برای تهیه بلیط یعنی باید از نرخ‌‌های پایین فعلی هواپیما استفاده شود. هنجارهای اجتماعی برای تهیه آن موارد زیادی را شامل می‌شود مثلا: دوستان و آشنایان از فرد ‌‌انتظار دارند که سفرهای خود را کاهش دهد یا دوستان و آشنایان از نرخ پایین فعلی بلیط هواپیما استفاده می‌کنند و به مسافر نیز این کار را پیشنهاد می‌کنند.

افراد مهم در شبکه‌‌های اجتماعی نیز از جمله هنجارهای اجتماعی تاثیرگذار بر خرید بلیط در نظر گرفته شده‌اند. نتیجه تحقیقات نشان داده است که هنجارهای اجتماعی تاثیر بیشتری بر تهیه بلیط پرواز دارد.

طبق تحقیقات انجام شده در رابطه با عادات پرواز، جنسیت و سن (متغیرهای جمعیت شناختی) تاثیر زیادی در انتخاب سفر هوایی دارد.

افراد مسن تر، هنجارهای شخصی قوی تری را برای استفاده نکردن از قیمت‌‌های پایین پرواز نسبت به شرکت کنندگان جوان تر نشان داده‌اند. مسافران جوان ترجیح ‌می‌دهند تا از زمان باقیمانده برای استفاده از قیمت‌‌های ‌‌پایین‌تر بلیط استفاده کنند.

قیمت بلیط

تاثیر COVID19 بر امکان فروش بلیط

همه گیری کرونا در سال‌های 2020-2019 باعث ایجاد یک محیط متلاطم و پر هرج و مرج جهانی شد که در آن دولت‌ها نه تنها محدودیت‌های موقتی برای جابه جایی مردم اعمال کردند، بلکه محدودیت‌هایی را برای انجام فعالیت‌های تجاری نیز اجباری کردند.

فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک و رعایت سایر پروتکل‌های اجتماعی، باعث تبدیل کرونا به یک رویداد جهانی در دوران مدرن شده است.

ده‌ها تحقیق در منابع معتبر علمی منتشر شده است که تاثیر بیماری کرونا بر حمل و نقل هوایی و خرید بلیط را ارزیابی کرده‌اند. اقدامات کنترلی به طور قابل توجهی بر تعداد پروازهای انجام شده تاثیر می‌گذارد البته از آوریل 2020 افزایش تعداد پروازها در چین مشاهده شده است. با این حال این همه گیری موجب کاهش چشمگیر روابط بین کشورها شده است. برای مثال همه گیری کرونا کاهش تعداد مسافر بین دو کشور چین و ایالات متحده آمریکا را در پی داشت و در نتیجه این موضوع قیمت بلیط بین این دو کشور را بالا برد.

اکنون در بسیاری از کشورها بازگشایی تجارت بین‌المللی و کاهش ممنوعیت سفرهای بین‌المللی در حال اجراست. طبق مطالعات انجام شده در کره جنوبی، مسافران هوایی به عوامل داخلی و خارجی تاثیرگذار بر قیمت بلیط پاسخ ‌می‌دهند و تقاضای آنها برای سفر با کاهش موارد جهانی ابتلا به کووید و توزیع واکسن افزایش یافته است.

بلیط چیست؟

طی دوران قرنطینه، خطوط هوایی کره جنوبی از ابزارهای مختلفی برای بر غلبه بر کاهش تعداد مسافران استفاده کرده‌اند؛ مانند افزایش نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، انتقال مسیرهای داخلی، گسترش حمل و نقل بار، ادغام و تملک شرکت.

در حال حاضر طبق اعلام دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی در ایران، رعایت فاصله گذاری اجتماعی در تمامی پروازها همچنان ادامه دارد. در پروازها فقط 60 درصد صندلی‌ هواپیماها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سوالات

1) آیا بلیط هواپیما قابل استرداد است؟
افراد در صورتی که برنامه سفر خود را تغییر دهند یا شرکت هواپیمایی بیش از دوساعت تاخیر یا تعجیل داشته باشد می‌توانند بلیط خود را کنسل نمایند.

2) آیا بلیط بعد از حرکت قطار قابل استرداد است؟
بلیط قطار بعد از حرکت غیر قابل استرداد است.

3) تفاوت رزرو با صدور بلیط قطعی پرواز چیست؟
در رزرو، بدون هیچ پرداختی فقط نام مسافر در جای مشخصی در هواپیما ثبت می‌شود و ممکن است چندین نام برای آن صندلی رزرو شده باشد. با پرداخت هزینه، بلیط قطعی برای شما صادر شده و فقط نام یک مسافر برای صندلی ثبت می‌شود.

4) بعد از خرید بلیط چه اقداماتی لازم است تا انجام دهیم؟
یادداشت کد پیگیری پرداخت، تاریخ و ساعت بلیط و آدرس مبدا و مقصد بسیار ضروری است.

5) چه کسی مسئول شرایط داخل کابین هواپیما است؟
برعهده شرکت هواپیمایی است که خدمات پرواز را ارائه می‌دهد.

بلیط امروزی

بلیط امروزی

6) برای پرواز چه زمانی باید در فرودگاه باشم و چه مدارکی لازم است؟
برای سفر راحت و بدون دغدغه، باید حداقل دو ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید. حتما تصویر و شماره بلیط و پاسپورت خود را به همراه داشته باشید.

7) استفاده از بلیط چه ضرورتی دارد؟
بلیط برای کنترل جمعیت، برنامه‌ریزی برای رویدادها و یا ارائه خدمات و اجرای صحیح قوانین و مقررات در هر زمینه‌ای کاربرد دارد.

8) استفاده از بلیط به چه زمانی بر می‌گردد؟
کسی نمی‌داند اولین بار مفهوم بلیط از کجا شکل گرفته است. با این حال شواهد زیادی مبنی بر استفاده از بلیط در یونان باستان وجود دارد.

9) اولین بلیط قطار در چه کشوری صادر شد؟
اولین بلیط قطار در سال 1836 میلادی در بریتانیا مورد استفاده قرار گرفت.

10) افزایش قیمت بلیط هواپیما بعد از رزرو به چه معناست؟
بعد از رزرو بلیط ممکن است قیمت آن تحت تاثیر عوامل مختلفی افزایش یابد. در اینصورت مسافر هنگام خرید بلیط رزرو شده، باید قیمت جدید را بپردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط